زنان آریایی
ایران زمین

 

هر گوشه متناسب با نوع طبیعت به گونه ی خاص آن منطقهزندگیمی کردند و در واقع بررسیتاریخزنان به دلیل شواهد کمی که وجود دارد بسیار دشوار است. با توجه به مطالعات انجام شده دوره ی مادر تباری نسبت به طول عمر بشر، بسیار کوتاه بوده ولی اثرات خود را برچند نسل بعد از خود گذاشته است. با شروعزندگیکشاورزی ودامداری در واقع مادرتباری از بین رفت وجایش را پدر سالاری گرفت اثر سیستم پدرسالار برزندگیانسان بسیار مشهود است. بارزترین اثر آن را حذف نام کودک از تبار مادرمی توان گفت و دیگری حذف زنان ازفعالیتکشاورزی بصورت گسترده است. البتهزندگیزنان در طبقات مختلف با هم متفاوت بود، مثلا زنان درطبقات مرفه و بالایجامعهبیشتر تحت تاثیرفرهنگپدر سالار بوده اند نمونه اش درتاریخمادپارسومصرباستاناگرچهحکومتاز طریق زنان هم منتقل می شده وآن را از امتیازات زنان آن دوره محسوب کرده اند ولی معمولا طبقات ممتازجامعهبا خواهران خودازدواجمی کردند تاحکومتوثروت ازخانوادهخارج نشود. در طبقات ظعیف به این دلیل که زنان به عنوان نیروی کار مطرح می شده اند، اثراتفرهنگبسته پدرسالار کمتر است.
آریاییکه به معنی اصیل ، نجیبوشریف است، از اقوامهندوایرانی بودند که دراوایل هزاره دوم قبل ازمیلادبهنواحی شمال فلاتایرانمهاجرت کردند که دسته ای از آنها بههندرفتند ودسته ای دیگر درایرانماندند. اقوام هند وایرانی خود راآریایینامیدند. قبیله هایبزرگآریاییبعد ها به نام مادها درغربایرانپارسها در جنوب وپارت ها در شمال شرقیایرانمعروفشدند.
ماد، نام سرزمینی بود که تیرهایرانیمادها در آن ساکن بودند. اینسرزمیندربرگیرنده بخشغربیفلاتایرانبود. سرزمینآذربایجان فعلی در شمالغربیفلات ایران را با نام ماد کوچک و ناحیه امروزی کردستان، همدان، کرمانشاه، تهران ( ری )، حوزه شمالغربیکویر مرکزی و لرستان را با نام مادبزرگمی‌شناختند. پایتخت ماد در گذشته هگمتانه نام داشت که بعدها به اکباتان تغییر نام داد.
در ابتدای تاریخ ماد شاهد سیستم مادر تباری هستیم وتا حدودی دمکراسیحکمفرماست ولی هر چه که می گذرد وتاریخ ادامه می یابد حکومت پدر شاهی ونظامبردهداریحکمفرما می شود.ولی آنچه پیداستقوانینبرابری بینزنومرد وجود دارد، زیرا ثروت بین فرزنداندختروپسربه مساوات تقسیم می شده و حکومت علاوه بر فرزند پسر بهدخترو داماد نیز می رسیده است.
در طول تاریخ ماد،فعالیتکشاورزی با زنان بود؛ و مردان برای زنان اهمیت ویژه ای قایل بودند. در دوران مادها؛زنبه ریاست قبیله و نیز قضاوت می رسید؛ در جامعه مادها هنگامی که سیستم پدرشاهی جانشین مادرشاهی گشت؛ مقام اجتماعیزنوحقوقاو درخانوادههمچنان محفوظ ماند؛ فقط تا حدی از اختیارات فوق العاده زن کاسته شد.
زنان با صورت ومویی باز حرکت می کردند. پیراهنی تنگ تا مچ پا با آستینی کوتاه در برمی کردند و ظاهرا در فعالیتهای اقتصادی دوشادوش مردان شرکت می کردند.
مقام زندر دورانمادیها ارجمند والا بوده است. مادیها برایازدواجقانون وضع کرده بودند که به موجب آن بانوان ازحقوقخاصیبرخوردار بودند و طبق آن هیچ فردی بجز چند مورد استثنایی از قبیل عقیم بودن وخیانت حق طلاق دادن زن را نداشت وهمچنین زن درخانواده قائم مقام مرد محسوب می شده است.
زن در زمان حکومت قاضی دیاکو
در تاریخ هرودوت بیان شده که در زمان قاضی دیاکو اولین پادشاه مادها زنان در جایگاه والا وارزشمند قرارداشتند. در زمان اولین پادشاه (قاضی دیاکو) زن به مقام قضاوت رسید است. همچنین زنان در مجلس های مشورتی که پادشاه جهت انجام تصمیمات برای امور کشوری از جمله جنگ شرکت داشتند. تاریخ ویل دورانت می نویسد که قاضی دیاکو زن را مکمل مرد دانسته و هیچ کدوم را برتر از همدیگر بیان نداشته است.
در آخرینجنگاستیاک(پادشاهقوم ماد) به دستکوروشافتاد ولی کورش از در وفق ومدارا درآمددیاکونف می نویسد به گفته ی کتسیاس کورش بادختراستیاک که آمی تیلدا نام داشت ازدواج نمود و به این ترتیب قوم ماد وپارس با هم متحد شدند. ظاهرا در میان مادیها وپارسیانمانندمصریانرسم براین بود که پسر ودختر ویا دامادپادشاهپیشین قانونا به سلطنت می رسید. به این ترتیب باپیروزی کورش دوران سلطنت استیاک وحکومت ماد به پایان رسید.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در تاريخ جمعه 15 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط هادی فتحی |